opbouw via centrale verdedigers (3&4)

Geef duidelijk op naar wat u op zoek bent. (categorie/leeftijd, thema, enz)

opbouw via centrale verdedigers (3&4)

Berichtdoor dierre » Za 19 Sep 2009, 17:10

Hallo,

ik ben trainer van U13 (gewestelijke). Een van de problemen die ik na een tweetal maanden ondervind is dat we niet durven/kunnen opbouwen van achteruit. Wanneer de bal bij de doelman komt (zowel na terugspeelbal of na aanval tegenstrever) wordt altijd voor een lange bal gekozen. Ook mijn verdedigers durven de bal niet op te eisen om van achteruit een aanval op te zetten.

Ik vind het echter heel belangrijk dat een aanval van achteruit kan worden opgebouwd. Een lange bal heeft, vind ik, meer kans op bal verlies dan wanneer je de bal in je team tracht te houden. Daarom ben ik opzoek naar nuttige en goeie oefeningen om dit stap voor stap "aan te leren". In eerste instantie zou ik willen opbouwen via de 3 & 4 om dan stelselmatig ook de 2 & 5 hierin te betrekken. Ik heb al enkele oef. gemaakt, maar ik kom altijd op hetzelfde systeem uit. Daarom mijn vraag hier. Zodat ik wat meer afwisseling kan brengen in de oefeningen en toch een x-aantal weken hieraan kan werken.

Mss nog een klein vraagje hierbij aansluitend. Hoelang werk je op werkpunt? Doe je dit tot je ziet dat het kan lukken in een wedstrijd of stel je zelf een termijn op van, bv 6 trainingen, en dan een nieuw thema aanwenden om aan te werken?

mvg,
Dieter
dierre

Re: opbouw via centrale verdedigers (3&4)

Berichtdoor Homeware Frank » Zo 20 Sep 2009, 08:22

Dag Dieter,

Bouw uw trainingen (tussenvormen en wedstrijdvormen) geleidelijk op. Begin met 4 verdedigers tegen 1 aanvaller en laat hen enkel opbouwen via de verdedigers. Indien de spelertjes wat vertrouwd geraken met de speelwijze kan je overschakelen tegen 2 spitsen enz.

Belangrijk hierin is dat je ze goed gaat coachen naar posities. Wie moet waar staan en hoe maken ze zich aanspeelbaar.

Bij oefenstof kan je hierop wat vinden. Oefening 5 en 84 heeft te maken met opbouw.

Succes,

Homeware Frank.
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor dierre » Zo 20 Sep 2009, 10:01

een klein vraagje nog ivm de oefenstof. hoe kan ik oef 5 en 84 vinden? :oops:
dierre

Berichtdoor Homeware Frank » Zo 20 Sep 2009, 18:10

Dieter,

Ga naar oefenstof (menu) en klik op oefenstof opzoeken.

Daarna kun je opzoeken op nr, categorie of gebruiker.

Groetjes,

Frank

dierre schreef:een klein vraagje nog ivm de oefenstof. hoe kan ik oef 5 en 84 vinden? :oops:
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Terug naar Ik ben op zoek naar oefenstof over . . .