Pagina 1 van 1

fysieke parmater jeugdspelers

BerichtGeplaatst: Vr 23 Okt 2009, 10:21
door dierre
Hallo,

zoals hier al eerder vermeld train ik na enkele jaren duiveltjes voor het eerst de U13. Ik vraag me nu al enige tijd af hoe belangrijk het is om op deze leeftijd al specifiek op conditie, snelheid, ... te gaan trainen. Deze jongens zitten vollop in hun fysiekeontwikkeling met bij sommigen groeipijnen en dergelijke tot gevolg.

Ik stel deze vraag hier omdat ik tijdens mijn wedstrijden merk dat vooral op snelheid we regelmatig een stapje te kort komen. Ook qua kracht zou er wat bij mogen, al komt dit "gebrek" ook door het kleine gestalte van mijn team.

Mijn vraag dus: Fysieke training (uithouding en snelheid) bij U13 inbouwen? En zoja hoe pak je dat dan best aan. Ik heb op de site (homeware.be) al wat gelezen over periodisering, maar daar staan niet echt praktische voorbeelden.

Als iemand me hierbij kan helpen, tips kan geven of evt voorbeeld trainigen/oefeningen, dat zou ik heel erg appreciëren.

De komende twee weken zijn we "wedstrijdloos" en zou in deze vier trainingen (2 trainingen per week) wat aan conditie, kracht en snelheid willen werken. Of toch opbouwen om daarna op verder te gaan tijdens de verdere loop van het seizoen.

Alvast bedankt voor de reacties, tips en hulp,
Dieter

Re: fysieke parmater jeugdspelers

BerichtGeplaatst: Za 24 Okt 2009, 10:10
door Homeware Frank
Dag Dieter,

1. Kracht:

Wees voorzichtig bij het geven van kracht bij jongens van die leeftijd. Laat ze enkel met hun eigen lichaamsgewicht werken en maak geen gebruik van zware lasten of gewichten. Onder kracht verstaan we ook springen, werpen, duel, duwen, trekken enz. Men heeft meestal een verkeerd beeld van kracht. Iedereen denkt dat dit met zware lasten en enkel in de fitness kan gegeven worden maar dit is een vertekend beeld.

Belangrijk: Ga even kijken naar de pagina over kracht.

2. conditie:

Op deze leeftijd U13 komt de conditie terug in wedstrijdvormen, afwerken, tussenvormen enz. Laat ze dus geen 20 min rond het veld draven maar laat ze wedstrijdjes spelen 1-1, 2-2, 3-3, 6-6 enz. Hier kan je spelen met de afmetingen van het terrein om uw doelstelling te bereiken.

3. Snelheid:

Dit is toch een belangrijk thema in het voetbal en kan je ook via leuke spelletjes gaan trainen. Laat ze het opnemen tegen elkaar, met en zonder bal, enz. Afstanden zijn belangrijk. (zie periodisering). Maak gebruik van loopladder, hoepels, stokken enz. (zie boek Joost Desender, coördinatie)

4. praktische oefeningen periodisering:

er staan voorbeelden op de pagina (periodisering) blokmethode. Klik op de i om een voorbeeld (met tekening) te kunnen zien in pdf formaat.

5 algemeen:

Vergeet niet dat de technische vaardigheden, basics enz allemaal aan bod moeten komen. Ga dan ook uw conditie oefeningen integreren in uw technische training en omgekeerd.

Sportieve groeten,

Frank

Re: fysieke parmater jeugdspelers

BerichtGeplaatst: Za 24 Okt 2009, 15:34
door dierre
Frank,

bedankt voor alweer een heel duidelijke en leerrijke reactie. Ik heb echter nog enkele vraagjes.

Ik zag bij het deel periodisering op de website dat het begin van een trainingsfase gesproken wordt over tests. Maar welke tests kan je dan bijvoorbeeld gaan afnemen van je spelers? Gaat dit bv over een coopertest, biep-test, snelheidstest (30m sprint) op tijd? Of worden hier andere mee bedoeld.

In de uitleg die bij de verschillende vormen is weergegeven wordt ook de arbeid en frequentie weergegeven. Gelden deze "cijfers" ook voor jeugdspelers zoals bv u13? of moeten daar andere tijden en frequenties op geplaatst worden? Of is die weer afhankelijk van de graad van je team?

Deze week denk ik te starten met een blokmethode van 4 weken. Hoe vaak herhaal je dan zo'n periode? 2 à 3 maal per seizoen of start je telkens opnieuw met zo'n periode nadat de vorige is afgewerkt?

Ik las ook al ergens op dit forum dat een recuperatie een tweetal dagen duurt. Nu spelen wij altijd op zaterdag. De trainingen zijn dan op maandag en woensdag (telkens 1,5u) Dien ik met deze gegevens rekening te houden bij het indelen van de blokmethode? of volg ik gewoon het schema dat als voorbeeld op je site staat.

Misschien zijn dat allemaal wat "rare/domme" vragen, maar ik ben een startende trainer en wil graag over het fysieke aspect heel wat bijleren, omdat ik daar niet veel (tot geen) kennis over heb om het op een juiste manier aan te pakken.

Alvast bedankt voor de reactie,
Dieter

Re: fysieke parmater jeugdspelers

BerichtGeplaatst: Wo 04 Nov 2009, 15:31
door Homeware Frank
Dag Dieter,

Inderdaad bedoel ik met test voetbalspecifieke test. Startsnelheid, uithouding, wendbaarheid, sprong enz. Helaas ben ik nog steeds bezig om deze allemaal in kaart te brengen en vooral wat je met de resultaten kan en zou moeten doen. Afwachten dus . . .

Wat de tijden betreft is het belangrijk dat je de arbeid-rust verhouding respecteert. Indien je met jeugd werkt ben ik voorstander om alle fysieke oefeningen in technische oefeningen of afwerkoefeningen te steken. Bellon de spelers na een inspanning door hen eventueel te laten trappen op doel of . . .

De 4 weken komen steeds terug maar de tijden moeten aangepast worden. Overload is hiervoor de term. (zie onze website)

De ideale periode om te rusten is normaal 2 dagen voor en 2 dagen na een wedstrijd maar ik weet dat dit niet altijd mogelijk is. Indien je de zaterdag speelt kan je in uw geval technisch-tactisch trainen op maandag en fysisch op woensdag.

Dieter, domme vragen bestaan niet enkel domme antwoorden!

Groetjes,

Frank

Re: fysieke parmater jeugdspelers

BerichtGeplaatst: Vr 09 Jan 2015, 08:09
door Heihachi07
Neem gewoon de trainingen die op de site staan. Er is trouwens geen verschil in spelen tussen heren en dames? Enkel naar uitvoering, kracht, snelheid enz is er waarschijnlijk wel een verschil maar men speelt toch ook 11 vs 11 op een volledig veld en maar met 1 bal hé.