Pagina 1 van 2

periodiseren

BerichtGeplaatst: Za 14 Mei 2011, 16:09
door fg213
Frank,


Wat wordt er eigenlijk bedoeld met tapering-off ?


fg213

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Zo 15 Mei 2011, 10:58
door admin
Beste,

Dit wil zeggen dat men de laatste week na de voorbereiding geen zware training meer geeft, een vlotte training en verder rusten, koolhydraten eten en veel drinken (geen alcohol).

Het lichaam zal zich volledig herstellen voor de competitie.

Groetjes,

Homeware team

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Zo 15 Mei 2011, 11:06
door fg213
Zit dit dan ingebouwd in je blokmethode maw de 6de week of bedoel je dat men een rustige trainingsweek inbouwt.

fg 213

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Ma 16 Mei 2011, 14:41
door admin
Beste,

Dit wordt gebruikt bij 7 of 8 weken voorbereiding. Inderdaad de laatset week van uw voorbereiding net voor de competitie.

Groetjes,

Homeware

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Zo 05 Jun 2011, 17:57
door ronald8achten
Bij de start van de voorbereiding zijn er de voetbalconditionele partijvormen . Die beginnen met stap 1 2 x 10 min met 2 min rust .Stap 2 begint die na de 6 weken of is dat na elke training de eerste week een stap hoger ?

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Wo 08 Jun 2011, 17:46
door admin
Dag Ronald,

Neen, de volgende stap kan al 1week later zijn naargelang je EDT training overload wil geven. In de wedstrijdperiode komt deze na 4 weken terug. Dus 1 stap hoger.

Sportieve groeten,

Homeware Team

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Za 16 Jul 2011, 12:43
door Varoken
Ik ben trainer van een provincialer en houder van een Uefa B diploma.Mijn voorbereiding duurt zes weken maar bij de spelersvoorstelling heb ik een programma meegegeven ad spelers dat via opbouw een extensieve duurtaining moest opleveren van 3x12' .Mijn vraag is nu of ik hierdoor bij mijn periodisering mijn eerste week extensief mag laten wegvallen en starten met mijn tweede week extensief?Zodoende ziet mijn programma wat betreft uithouding er zo uit:

W1:Extensieve duur
W2,W3:Intensieve duur
W4:Extensieve interval
W5:Intensieve interval
W6:Week voor de competitie en beschouwen als tapering off

Of toch niet en blijven bij 2 weken extensieve duur omdat de extensieve duur die wordt opgebouwd met pas-en trapvormen en wedstrijdvormen toch intensiever is?

Graag uw mening.

Dank

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Za 16 Jul 2011, 15:59
door admin
Beste,

Dat kan als je er van uit gaat dat alle spelers dit programma volgen. Ik neem nu een voorbereiding van 7 weken zodat de laatste week gaan IIT week is maar ook een EDT week.Persoonlijk beschouw ik EDT als mijn tapering-off week waar we meer rust voorzien dan anders.

Varoken schreef:Ik ben trainer van een provincialer en houder van een Uefa B diploma.Mijn voorbereiding duurt zes weken maar bij de spelersvoorstelling heb ik een programma meegegeven ad spelers dat via opbouw een extensieve duurtaining moest opleveren van 3x12' .Mijn vraag is nu of ik hierdoor bij mijn periodisering mijn eerste week extensief mag laten wegvallen en starten met mijn tweede week extensief?Zodoende ziet mijn programma wat betreft uithouding er zo uit:

W1:Extensieve duur
W2,W3:Intensieve duur
W4:Extensieve interval
W5:Intensieve interval
W6:Week voor de competitie en beschouwen als tapering off

Of toch niet en blijven bij 2 weken extensieve duur omdat de extensieve duur die wordt opgebouwd met pas-en trapvormen en wedstrijdvormen toch intensiever is?

Graag uw mening.

Dank

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Di 19 Jul 2011, 08:35
door Varoken
Beste,

Bedankt voor je snel antwoord.Ik heb nog een vraagje ivm met de periodisatie in de voorbereiding.In tegenstelling tot de periodisatie vanaf september met twee trainingen per week hebben de meesten in de voorbereiding drie trainingen met één wedstrijd in 't weekend of twee trainingen en twee wedstrijden(wedstrijd op donderdag en zondag).In mijn geval zit ik in mijn extensieve duurperiode met trainingen op dins-,donder-,vrij- en zondag.Wordt op deze drie dagen uitsluiten extensieve duur getraind zoals wordt voorgeschreven naast de snelheidsvoorbereidende vormen in tegenstelling tot de wedstrijdperiode waar normaal maar één keer(dinsdag) op uithouding en snelheid wordt getraind?
Als ik de sommige schema's zie waar bijna gagelijks getraind wordt dan stel ik mij de vraag van het nut hiervan buiten het feit dat deze kunnen worden gebruikt voor kracht,coördinatie,balgevoel en andere.In wedstrijdperiodes geef je normaal gezien één conditionele prikkel/week waarom geef je er dan meer of mag je er meer geven in de voorbereidingsperiode rekening houdend met de herstelperiodes vd verschillende snelheid en conditie trainingen?Bij extensief heb je een herstelperiode van 24 h dus zie ik het gevaar niet in maar bij een extensieve inteval en slechter nog bij intensieve interval wordt dit gevaarlijk.

Groeten

Re: periodiseren

BerichtGeplaatst: Wo 20 Jul 2011, 14:01
door admin
Beste,

Normaal geef je maar 1 fysieke prikkel en de andere 2 trainingen hou je voor tactische trainingen of eventueel zelfs een hersteltraining.

Het is natuurlijk niet zo als je in uw IIT week zit en je geeft 3 of 4 trainingen dat je telkens IIT gaat trainen. Dit is ook zo voor de andere weken.


Groetjes,


Homeware