Het scouten van de tegenstrever?

Alles over scouting.

Het scouten van de tegenstrever?

Berichtdoor Homeware Frank » Di 21 Apr 2009, 15:51

heeft het scouten van de tegenstrever enkel zin op hoog niveau? WIe is trainer van een 3e of 4e provincialer en heeft ook een scout? Geef uw mening over scouten op lager niveau.
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Re: Het scouten van de tegenstrever?

Berichtdoor Jerome Cop » Ma 27 Apr 2009, 20:41

Dag Frank,

Mijn ervaring is dat op laag niveau scouting ook belangrijk is en dat het (afhankelijk van de inteligentie van je groep) je succes kan brengen. Ik denk dat het scouten van je tegenstrever beperkt moet blijven tot enkele wedstrijden voor ze je eigen tegenstrever zijn. Mijn scoutingswerk omvatte wel het gehele pakket maar voor mijn spelers waren de sterke punten van de tegen"speler" bepalend. Met die verstande dat ik haast nooit op de directe mandekking aanstuur. Op provinciaal gebied blijven de collectieve verrassingen beperkt waardoor men veelal het zelfde stramien van spelen heeft en dat spelers op dat niveau zich veelal fysiek in de kijker kunnen spelen. (In het andere geval spelen ze enkele reeksen te laag) Daarom zijn terugkerende looplijnen en afspraken bij stilstaande fasen gemakkelijk te ontdekken en een leuke wetenschap die je met de groep kan delen en waarover ze mee kunnen nadenken. In provinciaal voetbal is deze deelname aan kennis van de tegenstrever echter niet te lang op voorhand te melden. Ze kennen meestal de tegenstrever beter dan U en ook uw verhaal.

Grtz
Jerôme
Jerome Cop

Berichtdoor Homeware Frank » Di 28 Apr 2009, 10:20

Dag Jerome,

u bent waarschijnlijk één van de gedreven trainers die ook op lager niveau het wil professioneel aanpakken. Ik ben begonnen als trainer van jeugd op het laagste niveau en daar werd er door het 1ste elftal niet gescout. Ik herinner me nog dat een trainer te verstaan gaf dat ze een bepaalde speler kort moesten dekken omdat hij veel scoorde. Achteraf was dit de doelman die al 12 doelpunten via strafschop had gemaakt. U ziet maar wat er kan gebeuren als je zelfs op niveau 4e prov. niet naar behoren uw job doet.

Daarom de vraag wie wel of wie niet scout op lager niveau en het belang ervan.

Bedankt voor de reactie.
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor scampi » Zo 18 Okt 2009, 20:41

Dag Frank,
Ik ben dit jaar hulptrainer van een tweede provencialer en doe aan wedstrijdanalyse's tijdens de wedstrijden van het eerste elftal. Het is leerzaam om dit te doen want je krijgt een ander zicht op de wedstrijden omdat je de kleinere details opmerkt.Bijvoorbeeld een linksbuiten die steeds naar binnen komt om zo ruimte te bieden aan de linkervleugelverdediger. Met zulke gegevens ga ik persoonlijk bij bepaalde spelers om te overleggen zonder de hoofdcoach te ondermijnen maar toch extra informatie door te geven. Daarna is het mijn taak om dit op een formulier in te vullen en door te geven aan de trainer tijdens komende training. Dus ik vind dat scouting prachtig is maar dat je ook veel leert door te noteren op de wedstrijd zelf wat natuurlijk ideaal is als u een hulptrainer hebt. Ook als hulptrainer leer je hier veel van en let je op de details en herken je problemen die je in uw eigen team terug vind, in mijn geval de beloften. Daarom niet alleen scouting maar ook aan wedstrijdanalyses doen.

Groeten Mario
scampi

Berichtdoor Magrell » Di 02 Mrt 2010, 00:06

:geek: Ik ben hulptrainer bij Blauwvoet Oevel,4de provinciale Antwerpen.Train ook de reserven.Door de hoofdtrainer werd ik al enkele malen gevraagd om ploegen gaan te scouten.Ik bezorgde hem dan op een zelfgemaakt scoutingsverslag de nodige gegevens en opmerkingen.Door de scouting van een ploeg krijg je een beter tactisch inzicht.Men let beter op details die men dan nadien kan gebruiken bij uw eigen ploeg.Deze maand ga ik nog een workshop scouting volgen in Beveren.Magrell :idea: [quote][/quote]
Magrell

Berichtdoor TrWouter » Vr 11 Feb 2011, 20:06

Informatie achterhalen over een tegenstrever is altijd nuttig, toch in hoeverre is die bruikbaar?
Onze 1ste ploeg (ex 3e prov) laat vele spelers spelen op verschillende plaatsen. Kan je je afvragen welk nut het geeft een tegenstrever te scouten.
Bv als een tegenstrever beschikt over een kleine keeper kan je besluiten (trainen) dat men vaker van buiten 16m op doel moet trappen, of als bepaalde spelers een snelle eigenschap hebben, of technisch... Dat lijkt me dan wel weer interessant.
In de cursus UEFA B leerde men ons aan om tactisch een ploeg op te stellen aan de hand van informatie uit bv scoutingsrapporten. Maar als de tegenstander dat ook doet, wat zin heeft het dan je elkaar scout? Uiteindelijk zal je tijdens de wedstrijd toch moeten bijsturen. Lijkt mij een visuele cirkel.
TrWouter

Berichtdoor YosSa » Ma 15 Okt 2012, 07:50

Scouten van tegenstanders kan voor enkele handige details zorgen, echter je traint heel het jaar met je eigen team en van daaruit ga je voetballen.
Je moet gebruik maken van de sterke eigenschappen van je eigen ploeg, dan kom je ook op het nivo te spelen waar je hoort.
Dus ga uit van eigen kracht, misschien hier en daar een detail aanpassend.
YosSa

Berichtdoor serge110267 » Di 02 Jul 2013, 07:03

Hoi,
als trainer van een 4e provincialer vind ik scouting zeker een voordeel,
Ik of mijn hulptrainers gaan steeds scouten waar mogelijk.
Het voordeel schuilt vooral in de intelligentie.
Zeker op laag niveau kan je hier voordeel uithalen, je hebt maar enkel spelers waar het om draait.
Kan je deze neutraliseren dan heb je al half gewonnen, een voorbeeldje.
Een RFV die steeds (te pas en onpas) veel te hoog mee in de aanval zijn positiekeuze maakte,
als trainer kan je dan dit uitbuiten door op training hier een looplijn in te brengen.
Trouwens, wedstrijd gewonnen 7 - 0! 5 doelpunten door snel te counteren en de vrije ruimte te benutten in de rug van die RFV :D
Het nadeel, ik heb 5 U17 spelers in mijn kern, die zien het nuttige hier niet altijd van in :? en doen graag hun ding met name " balleke shotten"
serge110267

Berichtdoor billgate » Vr 13 Mrt 2015, 11:42

heeft het scouten van de tegenstrever enkel zin op hoog niveau? WIe is trainer van een 3e of 4e provincialer en heeft ook een scout? Geef uw mening over scouten op lager niveau.
billgate

Terug naar Scouting