Hallo,
zonevoetbal is inderdaad in het leerproces van de jeugdspelers zeker een meerwaarde. Het gevaar hierin, bestaat er natuurlijk in dat men zich gaat beperken enkel en alleen bij de verdedigende linie. Maar zonevoetbal is inderdaad veel meer dan dat.
Een andere struikelblok zijn meestal de tegenvallende resultaten en het gemor van de ouders en supporters. Dus zou ik ook opteren indien je deze weg wilt opslaan in het begin van het seizoen zeer goed te communiceren met de ouders.
Wat wat we veel zien is dat men een week of 4 zonevoetal hanteert, en ziet dat het totaal niet loopt en men totaal overschakelt naar het oude systeem. Het zal voor jou als jeugdtrainer een uitdaging zijn om je daarover te zetten.
Ik zie dat je zegt dat JIJ wilt beginnen met zonevoetbal bij je U13. Dat is zeker positief, maar mijn overtuiging is dat je dit moet kunnen doorduwen binnen alle jeugdreeksen binnen de club. Dus is best eens samenzitten met alle jeugdtrainers en de jeugdcoordinator, en daar gezamenlijk een leerplan gaan opstellen, en dit plan dan maandelijks proberen te evalueren en bij te sturen aan de hand van voetbalinhoudelijke vergaderingen.
Een eerste stap hierin kan zeker de online cursus zonevoetbal zijn die Kristof Mortier heeft opgemaakt en die terug te vinden is op de site van de balbalschool (
http://www.balbalschool.be/nieuw/index.php?page_id=167) De cursus is gratis ter beschikking, je moet je alleen registreren op de site.
Ik wens je alvast veel succes toe en reacties, aanvullingen, opmerkingen op de cursus zijn natuurlijk ook steeds welkom
mvg
Pascal Vandermeulen
webmaster balbalschool