4-4-2 ruit

Ga onderling in discussie over een bepaald systeem.

4-4-2 ruit

Berichtdoor Jeroen De Munter » Di 14 Jun 2016, 09:59

Beste,
Hopelijk is dit forum nog actief (ik vrees ervoor), maar ben benieuwd van jullie vaklui een antwoord te krijgen op mijn vragen als niet-speler.

Op het moment dat ik dit neerpen, heeft België op het EK net kansloos verloren van Italië ondanks een 'gouden generatie' aan voetballers.
BC Wilmots speelt dan ook steeds met 2 verdedigende middenvelders, die in mijn ogen het spel erg vertragen en waardoor de afstand tussen de verdedigende en aanvallende linies te groot wordt. Met een 4-3-3 speelt hij weliswaar met 3 aanvallers, maar de flanken ervan kruipen steeds omlaag doordat ons middenveld niet over de helft van de tegenstander geraakt. Op dat moment spelen we in mijn ogen dan ook eerder in een 4-5-1 waarbij onze enige diepe spits, Lukaku -niet meteen bekend om zijn balvastheid- op een eiland komt te staan.

Wat zouden jullie doen met onze Belgen?
En wat vinden jullie van mijn opstelling: wat zijn de voordelen en wat de nadelen? En zouden jullie in mijn opstelling andere spelers opstellen? Benieuwd!

Ikzelf ben voorstander van een 4-4-2 met een ruit waarbij de 2 aanvallers niet op 1 lijn staan. Zeg maar een snelle aanvaller net achter een kopbalsterke spits.
Aangezien veel tegenstanders veel volk achter de bal houden tegen onze Duivels, is het centrum vaak erg gesloten. Ik zou dat dan opvangen door de ruit langs de flanken te laten spelen bij balbezit, bij balverlies kunnen ze centraal bijstand verlenen. De 10 (net achter de spitsen) is in mijn idee dan geen spelverdeler maar wel een aanjager die vanuit de 2de lijn voor extra gevaar zorgt. De backs zou ik wisselend hoog laten spelen om een overtal te creëren in balbezit. Bij balverlies behoren zij uiteraard hun verdedigende taken uit te voeren. De verdedigende middenvelder is in dat opzicht van groot belang om voldoende verdedigende balans in het team te houden.

Heeft zulk een opstelling kans op slagen? Of waar liggen de grootste nadelen?

Ikzelf zie de volgende RD hierin spelen:
Diepe spits Lukaku en daarachter Origi
Linksbuiten Hazard, Achter de spitsen (punt naar voor) De Bruyne, Rechtsbuiten Carrasco (of Mertens)
defensieve mid: Dembele (beter opbouwend en minder vertragend dan een Fellaini/Witsel)
Verdedigend: Vertonghen-Vermaelen-Alderweireld-Ciman
In de goal uiteraard Courtois.
Jeroen De Munter

Terug naar Formaties/systemen