4 of 6 weken periodisering?

Discussieer over periodiseren.

4 of 6 weken periodisering?

Berichtdoor Homeware Frank » Di 14 Apr 2009, 20:45

Sommige trainers zijn voorstander om in blokken van 6 weken te werken en anderen werken in blokken van 4 weken. Geef uw mening en waarom 4 of waarom 6 weken.
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Re: 4 of 6 weken periodisering?

Berichtdoor 030967 » Di 09 Jun 2009, 05:27

vraag ifv gisteren 08/06: periodisering:
1/wat is het ideale om de spelers mee te geven om zich voor te bereiden op de eerste training?
werken aan de basisiuithouding/aërobe systeem?
bv 12km, 14km kunnen lopen in 1 uur?
lopen aan hartslagmeter gedurende ... min?

2/ wat met oefenwedstrijden tegen eerste klassers waar je als 3de of 4de klasser vroeg moet starten ( meestal slechts 1 of 2 keer traint en dan terug een
rustperiode hebt ) of midden in de periodisering ( wat je planning meestal onmogelijk maakt naar herstelperiode toe )?
030967

Berichtdoor Homeware Frank » Di 09 Jun 2009, 10:30

Dag Peter,

Een zeer goede vraag.

Ik begin met no 2/ Soms gaat het financieel belang boven het sportieve en dit zeker voor ploegen in de lagere reeksen. Daar moeten wij als trainers soms mee leven. U weet dat spelen tegen een éérste klasser wat centen in het bakje brengt en dit is natuurlijk voor het bestuur ook belangrijk. Wij (spelende in derde klasse) lossen dit wat op door veel spelers te selecteren en zoveel mogelijk alle spelers maar 45 min te laten spelen. (indien mogelijk 22 spelers).

Belangrijk: zoals op de clinic reeds aangegeven is het herstel belangrijk. Geef zeker na het spelen tegen een 1 ste klassers een recuperatietraining de dag erna.

Indien dit midden in de periodisering valt is dit wat minder erg en zeker als u al enkele weken training erop hebt zitten. Natuurlijk is de belasting zwaarder bij het spelen tegen een 1 ste klasser dan een 2e prov. Daarom is het aangewezen om in het begin tegen mindere goden te spelen en op te bouwen, maar dit is niet altijd mogelijk.

1/ Het is niet aangewezen om steeds aan een constant tempo te gaan lopen. Spelers kunnen wat interval lopen aan een gematigde snelheid en opbouwen. Ik heb uw e-mail adres en stuur je een schema die wij meegeven met onze spelers.

Alvast bedankt voor de reactie,

Groetjes homeware Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor Jimbo » Di 09 Jun 2009, 14:46

Dag Frank,

Vraagje.Als je begint met de 1ste week van de voorbereiding, begin je met extensieve duurtraining.
Waar start je mee vb is dit met 3*10 minuten, of 3*11 minuten ,waar begin en eindig je mee ??
Is dit afhankelijk van het niveau dat je traint, of moet je dit eerst meten via een test ??

Mvg

Jimbo
Jimbo

Berichtdoor Homeware Frank » Di 09 Jun 2009, 14:55

Dag Jimbo,

Op deze website kunt u dit bekijken in menu conditie/periodisering.

Alle stappen staan in menu klaslokaal/trainingsprincipes ook op deze website.

Groetjes,

Homeware Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor Bramk » Di 09 Jun 2009, 18:08

Frank,

Graag had ik ook het schema via mail gekregen dat jullie meegeven aan jullie spelers om zich klaar te maken voor de eerste trainingen.

Sportieve groeten

Bram
Bramk

Berichtdoor fg458 » Di 09 Jun 2009, 19:09

Frank,

Bestaat er zo een voorbereidingsschema voor U21(provinciaal niveau), is deze anders dan voor onze A- ploeg in 1ste provinciale door mss het leeftijdsverschil die er bestaat?
Is het mogelijk om zo een schema te krijgen?

Is het mogelijk om de doc./schema's die gisteren op de clinic zijn getoond, maar niet in de syllabus vermeld staan ook via mail bevestigd te krijgen?

Alvast bedankt,

Johan
fg458

Berichtdoor Homeware Frank » Di 09 Jun 2009, 20:36

Johan,

Dit is hetzelfde schema (indien gewenst kan ik je deze mailen). Bij de U21 heb je te maken met een leeftijdscategorie die kan vergeleken worden met een éérste elftal. Trouwens spelen er geen jongens van U21 in jullie 1 ste?

De bijkomende slides zijn door Joost gemaakt. Dit zal ik met hem bespreken.

Sportieve groeten,

Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor Gert-Jan Joseph » Wo 10 Jun 2009, 14:56

Frank

Vanaf welke leeftijd ga je best vanaf de voorbereiding (en gedurende het ganse seizoen) eigenlijk echt daadwerkelijk rekening gaan houden met het periodiseringsplan? Volgens mijn mening ga je dit best gaan implementeren vanaf een leeftijd van 16 à 17 jaar (bovenbouw dus). Ik denk dat het bij jongere spelers ook belangrijk is om wel degelijk eerst de basisconditie op te bouwen en pas later op snelheid-explosiviteit te gaan trainen, maar ga je dit bij deze jongere spelers ook reeds zo gaan uitwerken als bijvoorbeeld bij een 1e ploeg?
Gert-Jan Joseph

Berichtdoor Stef AKA Rasta » Do 11 Jun 2009, 08:45

Frank,
a) Wanneer geef je best de fysieke zware prikkel tijdens de voorbereiding? Ik bedoel je hebt 2 dagen rust nodig om volledig te recupereren maar in mijn voorbereiding (3de prov) zitten we gebonden met een regime zondag match, dinsdag training, donderdag match, vrijdag training en zondag match en dit gedurende de hele maand augustus.Dus is dinsdag de enige mogenlijkheid maar is dan waarschijnlijk niet ideaal. Andere suggesties?
b) De 2de slide op pagina 16 en de 2de op pagina 55 van onze syllabus zijn moeilijk leesbaar, kan ik daar een grotere versie van krijgen?
c) Joost had gisteren (woensdag), buiten de reeds aangehaalde slides bij een vorige vraag hierboven, ook enkele zeer interessante nuttige slides die niet in onze syllabus zaten nl de slides waar per weken explosiviteit en herstel met bijhorende oefeningen op stonden samengevat. Verdeeld in week 1+2, week 3+4 en week 5+6. Kunnen wij deze ontbrekende info eventueel bekomen want het is zeer nuttige informatie en heb maar half en half kunnen opschrijven.
PS: zeer leerrijke clinic, de moeite waard, het was de afstand waard.

Gtrz Stef
Stef AKA Rasta

Volgende

Terug naar Periodiseren