Vast spelsysteem bij jeugd

Ga onderling in discussie over een bepaald systeem.

Vast spelsysteem bij jeugd

Berichtdoor TrWouter » Vr 11 Feb 2011, 22:13

Hoi,

Meer en meer zijn er clubs die met hun jeugd spelen in een vast spelsysteem, voornamelijk 4-3-3. Vermoedelijk opgedragen door de KBVB in relatie met de Rode duivels? ik heb het het raden ernaar...
Of omwille van de herhaaldelijke uitleg van collega trainers dat spelen met dit systeem de meeste combinaties op het veld gemaakt kunnen worden? (alsof we die dan in een wedstrijd dan al tellen).
Ik ben (nog steeds) niet van overtuigd van het nut om met de jeugd te spelen in één vast spelsysteem, integendeel ik pleit voor meer diversiteit en vooral voor gedeeltelijke vrijheid!
Elke leeftijd TWEE systemen. Bv: U13 in 4-4-2 (basis) en 4-3-3, U15 bouwt verder 4-3-3 en 3-4-3, U17 in 3-4-3 en 3-5-2 enz...
Spelen met een vast spelsysteem brengt geen interactie op, tenzij men de werkpunten als interactie beschouwd? We speelden in een 4-3-3, wedstrijd zat potvast, tijdens de rust omgeschakeld naar een 4-4-2. Scoren we 2x in de eerste 10 min van de tweede helft, schakelden terug over naar een 4-3-3, en de wedstrijd zat terug vast. Dit omdat beide ploegen een zelfde spelsysteem hanteerden. Achteraf aan de gasten (U13) gevraagd naar hun vaststellingen = interactie!

Ooit een test gedaan op de (kritische) vraag waarom ik met mijn groep in een 4-4-2 speelde en niet in de opgelegde 4-3-3 (uitzonderlijk dat seizoen een ander systeem gespeeld omwille van slechte niveau v/d groep).
Ik counterde hun vraag om op papier de opgelegde 4-3-3 te tekenen. Vlot tekende men op papier kruisjes. Ik vroeg om er de nummering bij te plaatsen, dat het geen lotto formulier was. Beide trainers verschilden hiervan van mening (probleem middenveld)! Vervolgens vroeg ik om een 4-4-2 uit te tekenen. Opnieuw zag ik kruisjes. Toen ik opnieuw vroeg de nummering te plaatsen, begon het interessant te worden. Men slaagde erin om de achterlijn te plaatsen (in analogie van een 4-3-3), maar daar stopte het ook.

Is dit de reden waarom onze voorkeur gaat om bij de jeugd te spelen in een 4-3-3? Natuurlijk niet (euh toch?).
Uit welke overtuiging kies jij voor het spelen van een jeugdwedstrijd in jouw spelsysteem? Graag eerlijke reactie.

Sportieve groet
TrWouter

Re: Vast spelsysteem bij jeugd

Berichtdoor eddydw1601 » Do 03 Nov 2011, 16:29

Over het algemeen is het spelen met een VAST spelsysteem veel beter om de spelers gedurende de opleiding van onderbouw tem bovenbouw een structuur te beiden waarop ze kunnen terug vallen.
Zodra ze in de vervolmakingsfase zitten zou ik hun andere systemen aanleren.
Het heeft heel wat voordelen :

1-niet alle spelers hebben dezelfde voetbal-intelligentie,en dat blijkt telkens uit de praktijk.
2-indien je met een vast systeem speelt kunnen spelers ook makkelijker naar andere groepen of clubs overstappen en zich veel sneller integreren.
3-tijdens de leerfase moet je vooral werken binnen een vaste structuur. Als je zonevoetbal wil aanleren aan jeugdspelers moet je het al niet veel moeilijker maken door ook nog eens met anders spel systemen te komen aandraven.
Laat hen eerst zonevoetbal aanleren binnen een vast spelsysteem en zodra ze dat onder de knie hebben kan je uitbreiden naar 442 en andere systemen.
Eerst stappen en nadien lopen...

(Sommigen zullen het wel aankunnen,maar een opleidingsvisie voor de Elite Nationale jeugd is anders dan het gros van de jeugd toch,...

Voor buitengewone intelligente kinderen kan je de leerstof ook aanpassen maar als ze naar een gewone school gaan ga je het niveau niet op hun mogelijkheden gaan leggen.
eddydw1601

Berichtdoor wout9 » Vr 21 Feb 2014, 09:42

Persoonlijk vindt ik dat je een systeem moet toepassen wat bij de selectie gaat werken.
Ik train de U11 in Valencia Piringen.

MVg Wouter
wout9

Berichtdoor zeeshan002 » Wo 22 Apr 2015, 06:10

Ik counterde hun vraag om op papier de opgelegde 4-3-3 te tekenen. Vlot tekende men op papier kruisjes. Ik vroeg om er de nummering bij te plaatsen, dat het geen lotto formulier was. Beide trainers verschilden hiervan van mening (probleem middenveld)! Vervolgens vroeg ik om een 4-4-2 uit te tekenen. Opnieuw zag ik kruisjes. Toen ik opnieuw vroeg de nummering te plaatsen, begon het interessant te worden. Men slaagde erin om de achterlijn te plaatsen (in analogie van een 4-3-3), maar daar stopte het ook.
zeeshan002

Berichtdoor camidail » Vr 24 Apr 2015, 14:04

Dit is zeer aangenaam en conventionele bericht .... Je schudde te posten .... Bedankt een ton voor het posten van het .... !!!!
camidail

Terug naar Formaties/systemen