traingsduur per oefenvorm

Geef duidelijk op naar wat u op zoek bent. (categorie/leeftijd, thema, enz)

traingsduur per oefenvorm

Berichtdoor dierre » Zo 18 Okt 2009, 16:27

Hallo,
dit is niet echt een vraag naar oefenstof, maar eerder een vraag over oefenstof.
Ik ben sinds het begin van dit seizoen voor het eerst trainer van de U13 (gewestelijk niveau). Eerder gaf ik al training aan duiveltjes.

Na zelf wat rond gesurfd te hebben op het net en veel te hebben gelezen heb ik gemerkt dat er vaak training wordt gegeven volgens de KBVB visie zijnde: opwarming, wedstrijdvorm, tussenvorm, wedstrijdvorm, tussenvorm, wedstrijdvorm, cooling down.
Persoonlijk vind ik dit ook een heel goed principe van training geven. In de tussenvorm wordt opgebouwd en aangeleerd, in de wedstrijdvormen moet de spelers trachten toe te passen.

Op het einde van de laatste training had ik met m'n spelers een soort van groepsgesprek. Ik wou bij hen eens polsen hoe zij de voorbij 3 maanden hadden beleefd (qua training, teamgeest, ...). Wat uit dit gesprek veelal bleek was dat ze de tussenvormen iets te lang vonden. Er werd gezegd dat het te lang het zelfde bleef van oefening.

Mijn timing van een training ziet er als volgt uit:
Opwarming: 15'
Wedstrijdvorm 1: 10'
Tussenvorm 1: 10'
Wedstrijdvorm 2: 15'
Tussenvorm 2: 10'
Wedstrijdvorm 3: 20'
Cooling down: 5'

Wat is jullie opinie over mijn timing en hoe zouden jullie die toepassen? Training duurt bij ons 90'. Of hoe zorgen jullie ervoor dat de oefening na 7' minuten niet gaat vervelen en zo tot gevolg heeft dat alles stilvalt en als een pudding in elkaar valt?

Graag jullie input. Zo kan ik mezelf verbeteren als trainer en genieten mijn "mannen" een "betere/leukere" opleiding.

alvast bedankt
Dieter
dierre

Re: traingsduur per oefenvorm

Berichtdoor Homeware Frank » Ma 19 Okt 2009, 09:30

Dag Dieter,

Ik vind uw indeling perfect. Uw tussenvormen duren in totaal maar 20 min (2 x 10 min) en deze worden dan nomaals onderbroken door een wedstrijdvorm. Ik weet natuurlijk dat de spelers gewoon liever wedstrijden spelen, maar in een tussenvorm kan je wat gerichter trainen op bepaalde problemen.

Het zou ook saai worden moest je enkel maar wedstrijden gaan spelen. Ja kan ook een tussenvorm volledig wijden aan afwerken (via de flank, via centrum, pass-trapvorm). Dit vinden ze zeker niet saai.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Homeware Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor dierre » Ma 19 Okt 2009, 11:14

bedankt voor je reactie Frank.
Als ik het dus goed begrijp zou ik zelfs de tussenvormen iets langer mogen maken. Ongeveer 5' per vorm. Of duren ze dan echt wel iets te lang?

Frank, is het ook mogelijk om jou een bericht te sturen via pb? want dat vind ik hier niet meteen terug bij u
dierre

Berichtdoor Homeware Frank » Ma 19 Okt 2009, 13:31

Dag Dieter,

Dit zou gerust kunnen ja. trouwens is de opbouw van uw wedstrijdvormen ook ideaal. Indien u vragen hebt stel ze gerust op ons forum. Zo kan iedereen wat opsteken van onze conversaties.

Alvast bedankt,

Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor dierre » Wo 21 Okt 2009, 10:27

Wat bedoeld u met: is de opbouw van de wedstrijdvorm ideaal?

Bij mij is de eerste wedstrijdvorm meestal de eenvoudigste, ook met het minst aantal spelers die actief voetballen (vb K + 1 <> 2 of K + 3 <> 2).
In die eerste wedstrijdvorm leg ik het probleem en het thema van de training bloot. Tijdens de wedstrijdvorm maak ik duidelijk dat er bv snel op doel moet getrapt worden en ga ik daar ook actief op coachen. Deze wedstrijdvormen zijn altijd in golven van max 1'. Dan wordt gewisseld van spelers.

In de tweede wedstrijdvorm tracht ik de eerste tussenvorm toe te passen, maar dan in wedstrijdvorm onder (lichte) druk. (vb Verdedigers mogen een bepaalde zone niet in, maar mogen wel verhinderen dat de aanvaller die zone binnengaat. Eenmaal de aanvaller in die zone, heeft hij vrijspel tov de verderdiger.)
Deze wedstrijdvorm is ook meestal in een beperkt aantal (vb K + 4<> 2 of iets dergelijks)

De derde wedstrijdvorm wordt altijd met z'n allen speelt. Dan is dit K + 6 <> 6. In deze wedstrijdvorm wordt het accent gelegd op het thema van de training (bv trappen vanop 15 à 20m). Hier worden dan 2ptn toegekend na het uitvoeren/scoren via de trainingsdoelstelling. Scoren op een andere manier is dan 1pt.

Bij de derde wedstrijdvorm wordt een verdeling gemaakt zodanig dat iedereen zo veel mogelijk op zijn wedstrijdpositie speelt. Deze vorm duurt dan een 15-tal minuten.

Dit is in een notedop de opbouw van mijn wedstrijdvormen.
dierre

Berichtdoor Homeware Frank » Wo 21 Okt 2009, 12:30

Dieter,

Dit was geen vraag. Uw wedstrijdvormen zijn ideaal gekozen. Ik bedoel hiermee dat ik ook zo werk. Starten met 10 min en telkens de tijden die men speelt langer maken.

Voorbeeld.

WV1 10 min
WV2 15 min
WV3 20 min

Groetjes,

Homeware Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor dierre » Wo 21 Okt 2009, 12:58

ah, sorry Frank, had dit duidelijk verkeerd begrepen dan :oops:
dierre

Terug naar Ik ben op zoek naar oefenstof over . . .