Aanleren zone systeem

Ga onderling in discussie over een bepaald systeem.

Aanleren zone systeem

Berichtdoor dierre » Ma 01 Mrt 2010, 07:37

Hallo,

volgend jaar zou ik met mijn groep (U13) willen starten met het aanleren van de princiepes in het zonevoetbal en trachten het systeem in mijn westrijdopstelling te verwerken.

Ik ben van plan om in tegenstelling tot dit jaar (4-4-2 in ruit) volgend jaar in een 4-3-3 opstelling te spelen. Net als dit jaar met de 4 verdedigers naar elkaar. Nu ken ik de grote lijnen van zonevoetbal wel een beetje. Maar hoe kan je dit op een systematische manier aanleren aan spelers van U13 (gewestelijk niveau). En waar kan ik voor mezelf meer informatie vinden over het zonevoetbal?

Iemand informatie?

Alvast bedankt,
Dieter
dierre

Re: Aanleren zone systeem

Berichtdoor JohanFaute » Vr 05 Mrt 2010, 16:51

Hey dierre,

Zonevoetbal is wel enorm uitgebreid he, het betreft niet alleen zonevoetbal bij het verdedigen (achterlijn) maar zeker zonevoetbal bij de ganse ploeg. Je hebt zowel zonevoetbal aanvallend als verdedigend.
Het is eveneens de manier van bewegen van zowel 1 speler als de ganse ploeg.
Zonevoetbal betreft dus ook doorschuiven of verschuiven van posities wanneer vb een linksback naar voor schuift.
Als je zonevoetbal niet goed uigelegd krijgt kan dit voor problemen zorgen.
VB: Je zegt aan je achterlijn wie welke zone moet verdedigen... Er komen 2 tegenspelers op de linker kant te staan is op zich nog geen probleem, de dichtste neemt de man en schuiven gewoon door. Nu wanneer je zelf in aanval bent en je linksback schuift mee op bestaat het gevaar dat bij een counter de linker kant open ligt. Zonevoetbal is niet eenvoudig om uitgelegd te krijgen in 1 jaar.
Wat ik je wel kan meegeven is dat je verdedigend moet zorgen dat er steeds een "T" moet behouden worden. Dit wil zeggen dat je minstens 3 in je laatste lijn moet houden en 1 verdedigende half die net ervoor blijft zodat je kan opvangen bij counter. De italiaanse ploegen spelen beheersen dit systeem heel goed vandaar dat ze ook moeilijk doelpunten slikken.
Als je met 4 achter blijft kan je ervoor zorgen dat je in aanval met 3 op een lijn speelt en dat een van de twee laatste mannen gewoon iets inschuift en bij counter de opkomende man opvangt in geval dat je verdedigende half mee naar voor is.
Als je met dit systeem begint kan je rustig het zonevoetbal aanleren.
Natuurlijk ieder zijn mening maar dit is voor mij steeds goed uitgedraaid en het veiligste om een goede struktuur in een ploeg te krijgen.
JohanFaute

Berichtdoor dierre » Do 11 Mrt 2010, 07:16

nog een klein vraagje ivm die 'T' die je moet behouden in B+
Dit versta ik heel goed en probeer dit ook aan mijn jongens mee te geven. Stilaan beginnen ze te begrijpen dat die 'T' opstelling belangrijk is om een (snelle) tegenaanval goed te kunnen opvangen en zo de tijd kunnen geven aan de flankspelers om opnieuw bij te sluiten en te steunen.

Ik probeer dit nu toe te passen in een 4-4-2 met ruit op het middenveld. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat of één van mijn verdedigers kan inschuiven, de centrale verdedigende middenvelder zorgt dan voor de 'T' of dat mijn centrale verdedigende middenvelder mee inschuift en dan zorgt één van mijn centrale verdedigers voor de 'T' opstelling.

Maar hoe moet ik dat dan zien in een 4-3-3 opstelling? Doordat er een man minder op het middenveld loopt en de 'T' formatie moet verzorgd worden kunnen mijn verdedigers niet meer doorschuiven. Want, schuift één van de verdedigers door, dan blijven er slechts 3 mensen over om de 'T' te verzorgen.
Hoe wordt dit opgelost? Wanneer een verdediger doorschuift, automatisch een middenvelder laten zakken? Of wordt de 'T' dan met de drie 'resterende' spelers gemaakt? Want ik ga er vanuit dat in B+ mijn centrale middenvelder altijd mee naar voor schuift.

Graag jullie visie hieromtrent.

PS: ik train een gewestelijke U13 ploeg. De bedoeling is om volgend jaar niet in een 4-4-2, maar in een 4-3-3 of zelf 3-4-3 te gaan spelen.

groeten,
Dieter
dierre

Berichtdoor admin » Do 11 Mrt 2010, 12:42

dierre schreef:nog een klein vraagje ivm die 'T' die je moet behouden in B+
Dit versta ik heel goed en probeer dit ook aan mijn jongens mee te geven. Stilaan beginnen ze te begrijpen dat die 'T' opstelling belangrijk is om een (snelle) tegenaanval goed te kunnen opvangen en zo de tijd kunnen geven aan de flankspelers om opnieuw bij te sluiten en te steunen.

Ik probeer dit nu toe te passen in een 4-4-2 met ruit op het middenveld. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat of één van mijn verdedigers kan inschuiven, de centrale verdedigende middenvelder zorgt dan voor de 'T' of dat mijn centrale verdedigende middenvelder mee inschuift en dan zorgt één van mijn centrale verdedigers voor de 'T' opstelling.

Maar hoe moet ik dat dan zien in een 4-3-3 opstelling? Doordat er een man minder op het middenveld loopt en de 'T' formatie moet verzorgd worden kunnen mijn verdedigers niet meer doorschuiven. Want, schuift één van de verdedigers door, dan blijven er slechts 3 mensen over om de 'T' te verzorgen.
Hoe wordt dit opgelost? Wanneer een verdediger doorschuift, automatisch een middenvelder laten zakken? Of wordt de 'T' dan met de drie 'resterende' spelers gemaakt? Want ik ga er vanuit dat in B+ mijn centrale middenvelder altijd mee naar voor schuift.

Graag jullie visie hieromtrent.

PS: ik train een gewestelijke U13 ploeg. De bedoeling is om volgend jaar niet in een 4-4-2, maar in een 4-3-3 of zelf 3-4-3 te gaan spelen.

groeten,
Dieter

Dag Dieter,

Een T (restverdediging) is niet noodzakelijk met 4 achteraan en 1 er voor. Dit kan inderdaad ook met 3 achteraan en 1 er voor. Dit hangt van mij af van het aantal spitsen die vooraan blijven. D.w.z dat er tegen 1 en 2 spitsen ik opteer voor 3 achteraan te houden en 1 ervoor. tegen 3 spitsen hou ik er 4 achteraan en 1 er voor. Wie dit dan is speelt niet echt een rol maar ik ben geen voorstander om een centrale verdediger te laten infiltreren.

Ook bij stilstaande fasen is dit van belang. Dan kunnen de 2 centrale verdedigers eventueel mee gaan maar hou genoeg mensen achter de bal (terug afhankelijk van het aantal spitsen die blijven hangen).

Groetjes,

Frank
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder

Berichtdoor bert_h » Zo 11 Apr 2010, 20:41

Een goede oefening om je drie centrale verdedigers (twee controlerende, de 6 en 8, en de aanvallende, de nummer 10) in zone te laten verdedigen is de volgende: je legt een vierkant uit, met daarin de drie middenvelders, rond het vierkant een aantal spelers, laat ons zeggen 7. De 7 spelers proberen een pass te geven door het vierkant naar de overkant (over de grond), terwijl de drie middenvelders steeds goed opgesteld moeten staan zodat de bal niet door kan.

De spelers rond het vierkant zullen dan de bal rond spelen in een poging een gaatje te vinden om de bal door te spelen, wanneer de bal rondgespeeld wordt is het de oefening van de drie middenvelders om zodanig te 'kantelen' dat ze steeds in een verdedigende driehoek staan zodat de bal niet door kan. Dit is de situatie in een wedstrijd wanneer de bal bij de tegenpartij vanachter wordt rondgespeeld en waarbij de centrale driehoek in zone moet druk zetten & kantelen. Zo leren ze in hun zone collectief druk zetten, voor U13 lijkt me dit wat moeilijk, maar probeer het eens, en laat weten of het gelukt is :)
bert_h

Berichtdoor Pascal Vandermeulen » Za 17 Apr 2010, 09:41

Hallo,

zonevoetbal is inderdaad in het leerproces van de jeugdspelers zeker een meerwaarde. Het gevaar hierin, bestaat er natuurlijk in dat men zich gaat beperken enkel en alleen bij de verdedigende linie. Maar zonevoetbal is inderdaad veel meer dan dat.
Een andere struikelblok zijn meestal de tegenvallende resultaten en het gemor van de ouders en supporters. Dus zou ik ook opteren indien je deze weg wilt opslaan in het begin van het seizoen zeer goed te communiceren met de ouders.
Wat wat we veel zien is dat men een week of 4 zonevoetal hanteert, en ziet dat het totaal niet loopt en men totaal overschakelt naar het oude systeem. Het zal voor jou als jeugdtrainer een uitdaging zijn om je daarover te zetten.
Ik zie dat je zegt dat JIJ wilt beginnen met zonevoetbal bij je U13. Dat is zeker positief, maar mijn overtuiging is dat je dit moet kunnen doorduwen binnen alle jeugdreeksen binnen de club. Dus is best eens samenzitten met alle jeugdtrainers en de jeugdcoordinator, en daar gezamenlijk een leerplan gaan opstellen, en dit plan dan maandelijks proberen te evalueren en bij te sturen aan de hand van voetbalinhoudelijke vergaderingen.

Een eerste stap hierin kan zeker de online cursus zonevoetbal zijn die Kristof Mortier heeft opgemaakt en die terug te vinden is op de site van de balbalschool (http://www.balbalschool.be/nieuw/index.php?page_id=167) De cursus is gratis ter beschikking, je moet je alleen registreren op de site.

Ik wens je alvast veel succes toe en reacties, aanvullingen, opmerkingen op de cursus zijn natuurlijk ook steeds welkom

mvg
Pascal Vandermeulen
webmaster balbalschool
Pascal Vandermeulen

Berichtdoor fairyanna » Di 23 Dec 2014, 10:36

Ik ben van mening dat men beter in zone kan verdedigen als men beschikt over kopbalsterke spelers. Iedereen moet natuurlijk zijn verantwoordelijkheid opnemen en in duel gaan in zijn zone. Als je zegt dat je regelmatig ballen ziet vallen tussen 2 spelers dan is er een communicatieprobleem of staan ze te ver van elkaar of gaan ze gewoon niet in duel? Als dit een bal is die afwijkt dan kan ook die bal goed vallen als men in de mandekking speelt. De zone van de zwakste kopper is dan ook de gevaarlijkste zone maar die bal moet dan nog perfect getrapt worden.
Are you worried about HP0-J73 prep and testking Check out our latest resources for ccna braindump and muih questions for practice with www.rasmussen.edu guarantee of University of Kansas Medical Center
fairyanna

Terug naar Formaties/systemen