Michael schreef:Ik ben ook een voorstander van het 4-3-3 spelsysteem, dit vooral in de jeugdopleiding.
Het heeft meerdere voordelen, zoals;
- homogene bezetting van het veldoppervlak per speler.
- bevat veel driehoekjes, dus zijn er meerdere aanspeelmogelijkheden = oplossingen herkenbaar.
- je kan vanuit elke positie een linie overslaan in de passing.
- is makkelijk te veranderen in een ander spelsysteem zoals 3-4-3, 4-4-2.
- er kan overal pressing gespeeld worden, hoog, midden en laag.
- het aanvallend- en verdedigend compartiment is mooi verdeeld.
- het vormt complete spelers qua balbeheersing.
Het slagen van een 4-3-3 valt en staat met de balcirculatie. die moet snel en nauwkeurig zijn. De spelers zullen collectief moeten meedenken = portie voetbalintelligentie nodig.
Nogmaals, 4-3-3 is een goed systeem om te hanteren in de jeugdopleiding, maar zo zijn er nog goeie spelsystemen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blijkbaar heeft 4-3-3 alleen maar voordelen en geen nadelen?

Ik ben ervan overtuigt dat de voordelen die je boven vermeld hebt, eveneens kunnen gerealiseerd worden met andere spelsystemen zolang er maar in zone gevoetbald wordt.
Een grote minpunt van 4-3-3 is dat de 7 en 11 enerzijds grote afstanden dienen te belopen, anderzijds na het belopen van grote afstanden nog in staat dienen te zijn om individuele aanvallende acties te maken?
Geloof me, er zijn weinig spelers die dit kunnen blijven belopen of snel kunnen omschakelen, en niet elke ploeg beschikt over die spelers.
Trouwens, veranderen van spijs doet eten, niet?