Looptraining Prov. U13?

Geef duidelijk op naar wat u op zoek bent. (categorie/leeftijd, thema, enz)

Looptraining Prov. U13?

Berichtdoor Barda23 » Wo 30 Jun 2010, 10:53

Ik vroeg me af of je met de U13 ook al een bosloop zou kunnen doen met regelmatige pauzes en interval.
Dit om enige basisconditie te hebben. Voor de eerstejaars veranderen er toch wel meerdere zaken.
Wedstrijdduur wordt verlengd, een groter veld, dit zijn toch wel belangrijke wijzigingen voor hen.
Of is dit meer voor latere leeftijdscategorieën of moet je dit verwerken in de veldtraining?
Barda23

Re: Looptraining Prov. U13?

Berichtdoor fg213 » Wo 30 Jun 2010, 13:23

Beste Barda 23,

Ik denk dat looptraining voor jongeren niet meer van deze tijd is. Er zijn zovele mogelijkheden om het fysieke, conditionele in je veldtrainingen in te werken. Je moet alleen een beetje creatief zijn. Ik denk dan maar aan opwarmingsoefeningen met de groep en voeg telkens één bal bij (ze zijn na een tijdje konstant in beweging), wedstrijdjes 2 tegen 2 (waar ze de tijd niet hebben om zich eventjes te verstoppen), enz.... Denk er wel aan dat er tussendoor ook recuperatie-oefeningen moeten bij zjn.
fg213

Berichtdoor Barda23 » Wo 30 Jun 2010, 20:13

fg213 schreef:Beste Barda 23,

Ik denk dat looptraining voor jongeren niet meer van deze tijd is. Er zijn zovele mogelijkheden om het fysieke, conditionele in je veldtrainingen in te werken. Je moet alleen een beetje creatief zijn. Ik denk dan maar aan opwarmingsoefeningen met de groep en voeg telkens één bal bij (ze zijn na een tijdje konstant in beweging), wedstrijdjes 2 tegen 2 (waar ze de tijd niet hebben om zich eventjes te verstoppen), enz.... Denk er wel aan dat er tussendoor ook recuperatie-oefeningen moeten bij zjn.

Blijkbaar was mijn eerste gedacht dan toch het juiste. Was op zoek gegaan naar eerste trainingen van U13 en daar waren enkele clubs (trainers) die begonnen meteen op het veld maar ook enkelen die met een looptraining begonnen. Wel een variante van het, als ik naar mijn eigen jeugdjaren kijk, enkel maar lopen en spurtjes trekken. Wordt er nu nog misselijk van als ik eraan terugdenk! :lol:
Variante zoals spelletjes onderweg, namen leren kennen, nieuwe spelers voorstellen ed. Een toffe trektocht in feite.
Maar ik dacht zelf ook eerder meteen aan een veldtraining. Wel had ik nog een vraagje, op deze site wordt verwezen naar enkele testen om de speler in te schatten zoals coopertest ed. Vanaf welke leeftijd is dit toepasbaar?
Alvast bedankt voor de info fg213!
Barda23

Berichtdoor fg213 » Do 01 Jul 2010, 11:29

Vanaf 12 jaar kan je in feite al een coopertest doen. Op internet, zelfs op deze website, kan je de normen vinden die je op een bepaalde leeftijd zou moeten halen. Maar dit is moeilijk te meten, omdat je wel zal merken dat in deze leeftijdscategorie de lichamelijke verschillen enorm zijn. Stilaan komen ze in de groeispurt terecht en sommige beginnen al in de puberteit te komen. Je zal dit ook wel merken aan de tegenstrevers, waar in sommige ploegen, of ook in je eigen ploeg, al reuzen staan te voetballen, terwijl andere jongens die misschien iets jonger of al iets ouder zijn, er nog als kleine kindertjes uitzien.
Ik doe de coopertest 1 keer per jaar, in december, om ergens een beeld te hebben van hun conditie. Maar eigenlijk is dat moeilijk te meten omdat het verschil in grootte en kracht onderling enorm kan verschillen. Ik train trouwens de u 15 momenteel. Daar kom je al verchillende gasten tegen die een hlave kop groter zijn dan jezelf.
Ik test zelf ook 2 keer per jaar op balvaardigheid (pele-test) en snelheid op korte afstand met bal en zonder bal. Om ergens een zicht te hebben dat ze vooruitgang maken. En je staat er zelf soms versteld van.
fg213

Berichtdoor Barda23 » Vr 02 Jul 2010, 08:26

Voor mij is het de eerste maal dat ik de U13 onder mijn hoede neem. Heb altijd de U11 of U9 getraind.
Bij die categorieën heb je nog niet echt te maken met groeipijnen en de daarbij horende puberteit.
Het zal dus alleszins ontdekken worden dit jaar en inschatten wat de mogelijkheden en beperkingen zijn van de groep.
Belangrijk in dit verhaal blijft uiteraard dat ze plezier beleven aan het spelletje en de wil hebben om dingen aangeleerd te krijgen.
Zal ze zeker eens tussentijds testen, rekening houdend dan met jouw bemerkingen.
Kan je misschien ook eens vertellen hoe je best de buitenspelval aanleert? Voor ons is het 'normaal' dat er buitenspel bestaat maar voor de eerstejaars lijkt me dit niet zo'n eenvoudige regel.
Barda23

Berichtdoor fg213 » Vr 02 Jul 2010, 10:45

Ben daar zelfs nu nog niet echt mee bezig. Op training laat ik ze al eens spelen op buitenspel, maar voor de rest niet eigenlijk.
Zeker bij de u 13 zal dat zeer moeilijk zijn, omdat ze met zoveel nieuwe dingen moeten rekening houden. Balcontrole, iemand zien vrij staan, tegenstrever in het oog houden, positiespel van zichzelf , van de tegenstrever, goede passing, breed maken in B+, klein maken in B-, enz...
Je zal zien dat je met sommige jongens steeds weer het zelfde moet zeggen, maar je moet blijven volhouden. Ik spreek hier wel op gewestelijk vlak. Nationaal zal het aanleren wel iets sneller gaan, omdat de voetbalintellegentie hoger ligt. Op dat niveau zijn er al dingen die je niet meer moet aanleren, omdat ze het al van nature kunnen.
Je moet gewoon aanvoelen wat je groep aankan, maar ik verzeker je dat als je steeds je aan je doelstellingen houdt, dat je veel voldoening zal hebben van je werk. Het is enorm hoe de groep evolueert. Blijven herhalen is de boodschap. Voor jou is alles natuurlijk, omdat je al jaren voetbalt of met voetbal bezig bent.
Maar in feite kennen die jongens niks, maar totaal niks.
Ik weet nog in mijn eerste wedstrijd bij miniemen en voor de jongens was het ook de eerste keer op het groot terrein, stond een vader konstant te roepen "zet die buitenspel, zet die buitenspel !" hij bleef dat maar volhouden. Ik ben uiteindelijk naar die man gegaan en hem duidelijk gemaakt dat zijn zoon totaal niet weet waarover hij bezig is. Laat je vooral niet intimideren door ouders en grijp op tijd in, want ze maken de jongens gek.
Ik wens je veel succes. Welke ploeg zal je trainen ? Kan ik een beetje opvolgen.
fg213

Berichtdoor Barda23 » Za 03 Jul 2010, 16:50

Dat is inderdaad zo, in feite start je bij de U13 terug van '0'. Wedstrijden met een officiële scheidsrechter die anders tegen een wedstrijd aankijkt dan een speler van de club of een ouder die veelal de wedstrijden van de U11 fluiten. Groter veld, meer posities in te vullen, buitenspel, ....
Denk dan ook, zoals je aangeeft, dat het best is dat ik hen de kneepjes zelf laat ontdekken en enkele malen een specifieke oefening aangeef om buitenspel beter te begrijpen. Zonder interpellatie van de ouders wel te verstaan. Dat is iets waar ik afgelopen seizoen ook vanaf dag 1 duidelijke afspraken omtrent heb gemaakt en heb er dan geen problemen mee gehad.
Nu, komend seizoen is er een nieuwe groep met dan ook nieuwe ouders. Zullen het vanaf wedstrijd 1 wel merken hoe deze groep reageert!

Het is voor een 'opleider' uiteraard leuk om aan het einde van het seizoen vast te stellen dat de spelers progressie hebben gemaakt.
Voorbeeld uit afgelopen jaar: van het begin van het seizoen blijven herhalen dat ze twee voeten hebben en die beide moeten gebruiken.
Op het eind van het seizoen maakten ze zelfs doelpunten met hun 'mindere' voet. Dat gevoel charmeert de trainer durf ik wel zeggen...
Voetbal zelf al bijna 25 jaar en dat heeft mij in mijn jeugdopleiding nooit een trainer geleerd en heb ik dus steeds als een nadeel aanzien. Intussen 10 jaar coaching en nu kan ik het zelf ook :D.
Ik zal volgend jaar instaan voor de provinciale U13 van Verbroedering Maasmechelen.
En jijzelf? Kan ik ook volgen hè ;).
Barda23

Berichtdoor fg213 » Zo 04 Jul 2010, 09:34

Ik wens je veel succes in je nieuwe seizoen en je verdere loopbaantraining.
Ik ben verantwoordelijk dit seizoen voor gewestelijke u15 van Beekhoek A. De verwachtingen liggen hoog, 't zal niet gemakkelijk zijn.
fg213

Berichtdoor Barda23 » Zo 04 Jul 2010, 10:07

Amai, nogal een uitgebreide jeugdwerking hebben jullie!
Goed bezig! ;)
Voor jou ook veel succes toegewenst en 'k zal het zeker volgen vanaf september. Misschien na afloop van de voorbereiding hier een tussentijdse evaluatie neerpennen? Altijd leuk om van anderen info te krijgen en ideeën op te doen.
Barda23

Berichtdoor Woj » Di 20 Jul 2010, 23:01

Beste,

Looptraining: Ja
Wanneer: elke training (adhv periodisering Raymond Verheijen)

Maar looptraining is zo gevarieerd...

Spg
Woj

Volgende

Terug naar Ik ben op zoek naar oefenstof over . . .