Welk systeem speel jij het meest?

Ga onderling in discussie over een bepaald systeem.

Welk systeem speel jij het meest?

4-3-3
75
54%
4-4-2
30
22%
3-5-2
16
12%
4-5-1
2
1%
3-4-3
14
10%
andere
2
1%

Aantal stemmen : 139

Re: Welk systeem speel jij het meest?

Berichtdoor Homeware Frank » Wo 25 Nov 2009, 09:20

Dag Dierre,

In een 4-3-3 heb je een mogelijkheid om met de punt van de driehoek naar voor of naar achter te spelen. Volgens uw vraag speel jij met de punt naar voor, dus met 1 aanvallende middenvelder.

Als je zegt dat je met 2 spitsen (centrale spitsen) in een 4-4-2 speelt en deze te weinig de bal vragen, dan zie ik niet in hoe je dit zal oplossen in een 4-3-3 door uw aanvallende middenvelder ook diep in de spits te plaatsen. Hij zou de man zijn die tussen de linies aanspeelbaar moet zijn, dus eventueel leunend tegen uw diepe spits.

Wat de 2 flankaanvallers betreft kunnen zij zonder of met bal ruimte creëren op de flank zodat de opkomende spelers zonder bal die ruimte kunnen benutten.

Groetjes,

Homeware Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor dierre » Do 26 Nov 2009, 08:53

Bedankt voor je reactie Frank.

Wat zouden jullie voorstellen dan zijn tot het oplossen van mijn bovenstaande probleem, namelijk dat mijn spitsen zich te weinig aanbieden om naar de bal toe. Wanneer we dit probleem op training aanpakken en ik daar expleciet op ga coachen, dan doen ze het wel. En redelijk goed naar mijn gevoel. Alleen soms nog wat te vroeg uitkomen om de bal te vragen. Maar dan beter te vroeg dan niet vind ik dan.

Komen we echter de zaterdag op de wedstrijd dan lijken alle inspanningen en oefeningen van tijdens de week een maat voor niets te zijn geweest. Mijn spitsen komen ofwel veel te ver terug (spelen dan even hoog als het middenveld) of lopen steeds de bal in de diepte te vragen.

Zijn er hier die voor dit probleem tips hebben? Zodat mijn spitsen tijdens de wedstrijd ook uitvoeren wat ze op training worden aangeleerd.

alvast bedankt
Dieter
dierre

Berichtdoor Homeware Frank » Vr 27 Nov 2009, 09:15

Dieter,

Ik zou zeggen blijven gericht coachen en misschien dan specifiek hen alleen in bepaalde wedstrijden. Door hen op training er constant op attent te maken als ze het niet doen zoals u wenst (STOP-HELP) methode dan lukt het wel.

Groetjes,

Frank
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor cb1000r » Wo 17 Mrt 2010, 15:26

Ik ben trainer van -13 Miniemen. Wij hebben een poging gedaan om het seizoen te starten in een 4-4-2 opstelling met een ruit in het midden. Voorheen speelden we in een 4-3-3 opstelling. In het begin liep de 4-4-2 vrij vlot. Maar dat was meer omdat we in die eerste wedstrijden zwakkere tegenstanders hadden. Toen we eenmaal tegen een sterke(re) tegenstander uitkwamen dan bleek dat onze aanvallende middenvelder zich veel te veel ging moeien met het werk van de andere centrale middenvelder. Deze raakte hierdoor helemaal in de war en kreeg nog maar weining de kans om zijn creativiteit te tonen, hetgeen zich ook uitte in zijn prestaties. Omdat hem de bal steeds uit zijn voeten werd gehaald. Na 4 wedstrijden heb ik dan besloten om terug naar de 4-3-3 over te schakelen. Een hele verbetering bleek, onze centrale middenvelder herleefde en werd weer de spelbepalende figuur. Nu vertrekken we elke wedstrijd met een 4-3-3 opstelling. En in het geval dat we het moeilijk krijgen in het middenveld dan wordt er een aanvaller teruggetrokken naar het middenveld. En wordt er overgeschakeld naar een 4-4-2 maar dan wel met de centrale middenvelders naast elkaar. We kunnen dit makkelijk doen. We hebben 2 zeer sterke spitsen (allebei geselecteerd voor de provinciale selecties) die heel goed samenspelen. Indien we achter staan en de druk willen opvoeren dan schuift een cenrtrale verdediger mee naar het middenveld en wordt het een 3-4-3 opstelling. Ik weet niet of dit met elke ploeg lukt. Wij hebben een vrij goede en gedreven spelersgroep met weinig echt zwakke punten. De onderlinge verstandhouding tussen de spelers is ook zeer goed. Voor 80 procent van de tijd spelen we 4-3-3 en het overschakelen naar een ander systeem loopt, tot mijn eigen verbazing, zeer vlot. Misschien hoort het wel bij de leeftijd dat die jonge gasten dat zo snel aanleren. Motivatie zal ook wel een belangrijke rol spelen. Ik heb nog geen enkele van onze spelers tegen zijn goesting zien spelen of trainen.
cb1000r

Berichtdoor Boudewijn » Do 27 Mei 2010, 17:54

Ik speel het liefste 4-4-2 met een ruit om het middenveld. Waarin de aanvallend ingestelde middenvelder bij balbezit tegen de 2 diepen spitsen aan speelt).
Boudewijn

Berichtdoor fg213 » Vr 25 Jun 2010, 17:39

Ik speel 4-4-2 systeem en voor mijn ploeg (u13) lukt dit aardig goed.Ik denk dat je je systeem een beetje moet bekijken naargelang het potentiaal dat je hebt. Het is niet zo simpel voor een dertien- jarige om centraal een ploeg te laten draaien en zeker niet als je op gewestelijk niveau soms tegen jongens tegenkomt die één jaar ouder zijn. Dan moet deze jonge voetballer al van goeden huize zijn en meestal worden die juist weggeplukt om op een hoger niveau te kunnen spelen.
Ook denk ik dat er al heel wat voetbalintelligentie aanwezig moet zijn om in zone te spelen. Naar mijn mening is deze leeftijdscategorie daar nog wat te jong voor.
Een bijkomend probleem in onze club is dat het jeugdbestuur ernaar streeft om iedereen te laten te spelen en niet te vlug te selecteren op kwaliteit, zodat we een mix hebben van goede en "minder" goede voetballertjes.
fg213

Berichtdoor fg213 » Zo 27 Jun 2010, 12:52

Frank,

Wat ik mij steeds afvraag is dat de leidraad in de jeugdopleiding 4-3-3 is, dat dit de ideale opleidingsformatie is terwijl op nationaal en internationaal vlak de eerste elftallen deze formatie toch weinig gebruiken. Je ziet een heleboel formaties die veelal aangepast wordt aan de tegenstrever. Vooral als de tegenstrever een sterkere ploeg is, wordt er al vlug gegrepen naar 1 spits en 5 middenvelders.
fg213

Berichtdoor admin » Ma 28 Jun 2010, 15:53

Dit klopt,

Maar hier gaat het wel over resultaat en niet meer over opleiding.

Groetjes,

Frank

fg213 schreef:Frank,

Wat ik mij steeds afvraag is dat de leidraad in de jeugdopleiding 4-3-3 is, dat dit de ideale opleidingsformatie is terwijl op nationaal en internationaal vlak de eerste elftallen deze formatie toch weinig gebruiken. Je ziet een heleboel formaties die veelal aangepast wordt aan de tegenstrever. Vooral als de tegenstrever een sterkere ploeg is, wordt er al vlug gegrepen naar 1 spits en 5 middenvelders.
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder

Berichtdoor dave » Zo 25 Jul 2010, 08:41

Wat mij opvalt is dat er zeer weinig trainers het aandurven om met 3 verdedigers te spelen.
Men spreekt hier over opleiding , wel naar mijn mening krijg je enkel sterke verdedigers als ze in hun opleiding man tegen man spelen.
Op latere leeftijd als er voor de knikkers wordt gespeeld zullen we daar de vruchten van plukken , als er MOET gewonnen worden ... en de stand 15min voor het einde nog steeds gelijk is of zelfs als er een achterstand moet worden omgebogen.
dave

Berichtdoor TrWouter » Vr 11 Feb 2011, 20:56

Michael schreef:Ik ben ook een voorstander van het 4-3-3 spelsysteem, dit vooral in de jeugdopleiding.

Het heeft meerdere voordelen, zoals;
- homogene bezetting van het veldoppervlak per speler.
- bevat veel driehoekjes, dus zijn er meerdere aanspeelmogelijkheden = oplossingen herkenbaar.
- je kan vanuit elke positie een linie overslaan in de passing.
- is makkelijk te veranderen in een ander spelsysteem zoals 3-4-3, 4-4-2.
- er kan overal pressing gespeeld worden, hoog, midden en laag.
- het aanvallend- en verdedigend compartiment is mooi verdeeld.
- het vormt complete spelers qua balbeheersing.

Het slagen van een 4-3-3 valt en staat met de balcirculatie. die moet snel en nauwkeurig zijn. De spelers zullen collectief moeten meedenken = portie voetbalintelligentie nodig.

Nogmaals, 4-3-3 is een goed systeem om te hanteren in de jeugdopleiding, maar zo zijn er nog goeie spelsystemen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Blijkbaar heeft 4-3-3 alleen maar voordelen en geen nadelen? :)
Ik ben ervan overtuigt dat de voordelen die je boven vermeld hebt, eveneens kunnen gerealiseerd worden met andere spelsystemen zolang er maar in zone gevoetbald wordt.
Een grote minpunt van 4-3-3 is dat de 7 en 11 enerzijds grote afstanden dienen te belopen, anderzijds na het belopen van grote afstanden nog in staat dienen te zijn om individuele aanvallende acties te maken?
Geloof me, er zijn weinig spelers die dit kunnen blijven belopen of snel kunnen omschakelen, en niet elke ploeg beschikt over die spelers.
Trouwens, veranderen van spijs doet eten, niet?
TrWouter

VorigeVolgende

Terug naar Formaties/systemen