Welk systeem speel jij het meest?

Ga onderling in discussie over een bepaald systeem.

4-3-3
75
54%
4-4-2
30
22%
3-5-2
16
12%
4-5-1
2
1%
3-4-3
14
10%
andere
2
1%

Aantal stemmen : 139

Berichtdoor admin » Wo 15 Apr 2009, 15:54

Welk systeem speel jij het meest zowel met uw jeugd of eerste elftal?
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder

Re: Welk systeem speel jij het meest?

Berichtdoor yoney » Vr 01 Mei 2009, 19:00

ik speel, het liefst in een 1-3-4-3 sysyteem en waarom als je dat vraagt je moet ten eerste de juiste spelers hebben met 2 snelle flankaanvallers en een twee goede midvelders in bv zet je de tegenstander gemakkelijk vast met je 3mansvoorlinie en 4 midvelders hebben ook een man maar nu komt de vraag de verdedigers moet je wel laten leren spelen met 3 man op rij en als ze dat éénmaal kunnen heb je er heel veel plezier erin,
mvg
yoney

Berichtdoor Homeware Frank » Za 02 Mei 2009, 08:08

Yoney,

Is inderdaad een systeem die je kan spelen maar er zijn toch risico's aan hé. 3 man achteraan tegen een 4-3-3 bv dan speel je man op man. Ik ben enkel voorstander van 3-4-3 indien ik achter sta en moet winnen of indien wij echt veel beter zijn dan de tegenstrever.

Bij jeugd wordt dit systeem gespeeld omdat dan de verdedigers constant in een 1 tegen 1 situatie komen te staan.

Bedankt voor de reactie.
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor Andy » Do 04 Jun 2009, 20:03

Ik speel 4-3-3, maar laat in B+ dikwijls een verdediger infiltreren, tijdens de match bekijken waar ruimte is of waar er ruimte moet worden gemaakt, enige vereiste is een intelligente spelersgroep.
Andy

Berichtdoor Michael » Di 09 Jun 2009, 08:16

Ik ben ook een voorstander van het 4-3-3 spelsysteem, dit vooral in de jeugdopleiding.

Het heeft meerdere voordelen, zoals;
- homogene bezetting van het veldoppervlak per speler.
- bevat veel driehoekjes, dus zijn er meerdere aanspeelmogelijkheden = oplossingen herkenbaar.
- je kan vanuit elke positie een linie overslaan in de passing.
- is makkelijk te veranderen in een ander spelsysteem zoals 3-4-3, 4-4-2.
- er kan overal pressing gespeeld worden, hoog, midden en laag.
- het aanvallend- en verdedigend compartiment is mooi verdeeld.
- het vormt complete spelers qua balbeheersing.

Het slagen van een 4-3-3 valt en staat met de balcirculatie. die moet snel en nauwkeurig zijn. De spelers zullen collectief moeten meedenken = portie voetbalintelligentie nodig.

Nogmaals, 4-3-3 is een goed systeem om te hanteren in de jeugdopleiding, maar zo zijn er nog goeie spelsystemen.
Michael

Berichtdoor marangel » Do 23 Jul 2009, 16:59

Ikzelf speel het liefst 3-4-3 ; reden : spelers kunnen zich aanvallend uitleven en hoog druk zetten . Naargelang de tegenstand spelen de centrale middenvelders naast of achter elkaar .

Verdediging moet wel ingespeeld zijn op elkaar en doelman moet goed meespelen als er zo hoog gespeeld wordt
marangel

Berichtdoor Woj » Wo 05 Aug 2009, 11:02

Omdat de meeste ploegen 1-4-3-3 spelen ga je het niet eenvoudig krijgen met de 1-3-4-3 omdat de 3mansverdediging sneller onder druk komt te staan (als de aanvallers hoog komen spelen). En de doelman heeft dan minder aanspeelmogelijkheden waardoor hij steeds de lange bal moet hanteren. Met een 4mansverdediging heb je meestal één verdediger vrij waardoor je een grote kans hebt op uitvoetballen van achteruit. Ik verkies met de U12 voor een 1-4-3-3.
Woj

Berichtdoor dierre » Za 19 Sep 2009, 16:19

Ik speel in een 4-4-2 met een ruit op het midden veld.
Ik denk niet dat ik de spelers heb om een 4-3-3 te spelen.

Doordat ik 2 centrale middenvelders heb ik meer slagkracht om het middenveld. Vooral in B- vind ik dat belangrijk.
In B+ is het mijn bedoeling om de aanvallende middenvelder net achter de spitsen te laten spelen. Zodat hij evt. kan infiltreren en aanvallend ook als 3e aanvaller kan dienen.

Ik train voor het eerst dit jaar een team waar 11 spelers op het veld staan. Was voorheen een 5-tal jaar trainer bij de duiveltjes. Het vraagt aan mij wel een hele aanpassing om om te schakelen naar het 11 vs 11 systeem. Alle opmerkingen suggesties en zo meer zijn dus meer dan welkom. Ik kan er maar uit leren.
dierre

Berichtdoor Homeware Frank » Zo 20 Sep 2009, 08:03

Dag Dierre,

Ik hoop dat u op deze website en vooral op dit forum kan geholpen worden met eventuele vragen.
Succes!

Homeware Frank

dierre schreef:Ik speel in een 4-4-2 met een ruit op het midden veld.
Ik denk niet dat ik de spelers heb om een 4-3-3 te spelen.

Doordat ik 2 centrale middenvelders heb ik meer slagkracht om het middenveld. Vooral in B- vind ik dat belangrijk.
In B+ is het mijn bedoeling om de aanvallende middenvelder net achter de spitsen te laten spelen. Zodat hij evt. kan infiltreren en aanvallend ook als 3e aanvaller kan dienen.

Ik train voor het eerst dit jaar een team waar 11 spelers op het veld staan. Was voorheen een 5-tal jaar trainer bij de duiveltjes. Het vraagt aan mij wel een hele aanpassing om om te schakelen naar het 11 vs 11 systeem. Alle opmerkingen suggesties en zo meer zijn dus meer dan welkom. Ik kan er maar uit leren.
Gebruikers-avatar
Homeware Frank

Berichtdoor dierre » Di 24 Nov 2009, 11:39

Een tijdje geleden (zie bovenstaande post) zei ik dat ik in een 4-4-2 speelde.

Nu ik een redelijke tijd met mijn spelersgroep heb kunnen werken heb ik een en ander gezien.
Ik zie vooral dat mijn twee aanvallers heel statisch zijn en heel weinig de bal komen vragen. Ze willen die altijd in de diepte hebben ipv in de voet om zo te kaatsen of de bal even vast te houden tot er aansluiting komt vanuit het middenveld.

Een tweede vaststelling die ik heb gemaakt is dat mijn aanvallende centrale middenvelder te weinig diep speelt. Zo is de ruimte tussen het middenveld en mijn spitsen net iets groot naar mijn "gedacht". En duurt het iets langer om een omschakeling naar de aanval te maken.

Nu mijn vraaag hier: Om deze twee "problemen" te verbeteren, zou het dan handiger zijn om een 4-3-3 te spelen. en zodoende mijn aanvallende middenvelder al centrale spits te laten spelen?
Dan heb ik ook de vraag, wat doe je met de linker- en rechteraanvaller. Lopen die dan niet te veel in de "weg" van de flankspelers? Want die hebben beide het vermogen om "de lijn te doen" tijdens de wedstrijd en vlijmscherpe voorzetten af te leveren.

Wat zouden jullie mogelijke oplossingen hiervoor zijn?

Al vast bedankt voor jullie input,
Dieter
dierre

Volgende

Terug naar Formaties/systemen