periodiseren

Discussieer over periodiseren.

periodiseren

Berichtdoor fg213 » Za 14 Mei 2011, 16:09

Frank,


Wat wordt er eigenlijk bedoeld met tapering-off ?


fg213
fg213
 
Berichten: 17
Geregistreerd: Zo 26 Apr 2009, 07:46

Re: periodiseren

Berichtdoor admin » Zo 15 Mei 2011, 10:58

Beste,

Dit wil zeggen dat men de laatste week na de voorbereiding geen zware training meer geeft, een vlotte training en verder rusten, koolhydraten eten en veel drinken (geen alcohol).

Het lichaam zal zich volledig herstellen voor de competitie.

Groetjes,

Homeware team
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: Za 06 Sep 2008, 13:10

Re: periodiseren

Berichtdoor fg213 » Zo 15 Mei 2011, 11:06

Zit dit dan ingebouwd in je blokmethode maw de 6de week of bedoel je dat men een rustige trainingsweek inbouwt.

fg 213
fg213
 
Berichten: 17
Geregistreerd: Zo 26 Apr 2009, 07:46

Re: periodiseren

Berichtdoor admin » Ma 16 Mei 2011, 14:41

Beste,

Dit wordt gebruikt bij 7 of 8 weken voorbereiding. Inderdaad de laatset week van uw voorbereiding net voor de competitie.

Groetjes,

Homeware
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: Za 06 Sep 2008, 13:10

Re: periodiseren

Berichtdoor ronald8achten » Zo 05 Jun 2011, 17:57

Bij de start van de voorbereiding zijn er de voetbalconditionele partijvormen . Die beginnen met stap 1 2 x 10 min met 2 min rust .Stap 2 begint die na de 6 weken of is dat na elke training de eerste week een stap hoger ?
ronald8achten
 
Berichten: 1
Geregistreerd: Di 01 Mrt 2011, 14:30

Re: periodiseren

Berichtdoor admin » Wo 08 Jun 2011, 17:46

Dag Ronald,

Neen, de volgende stap kan al 1week later zijn naargelang je EDT training overload wil geven. In de wedstrijdperiode komt deze na 4 weken terug. Dus 1 stap hoger.

Sportieve groeten,

Homeware Team
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: Za 06 Sep 2008, 13:10

Re: periodiseren

Berichtdoor Varoken » Za 16 Jul 2011, 12:43

Ik ben trainer van een provincialer en houder van een Uefa B diploma.Mijn voorbereiding duurt zes weken maar bij de spelersvoorstelling heb ik een programma meegegeven ad spelers dat via opbouw een extensieve duurtaining moest opleveren van 3x12' .Mijn vraag is nu of ik hierdoor bij mijn periodisering mijn eerste week extensief mag laten wegvallen en starten met mijn tweede week extensief?Zodoende ziet mijn programma wat betreft uithouding er zo uit:

W1:Extensieve duur
W2,W3:Intensieve duur
W4:Extensieve interval
W5:Intensieve interval
W6:Week voor de competitie en beschouwen als tapering off

Of toch niet en blijven bij 2 weken extensieve duur omdat de extensieve duur die wordt opgebouwd met pas-en trapvormen en wedstrijdvormen toch intensiever is?

Graag uw mening.

Dank
Varoken
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Za 18 Jun 2011, 11:09

Re: periodiseren

Berichtdoor admin » Za 16 Jul 2011, 15:59

Beste,

Dat kan als je er van uit gaat dat alle spelers dit programma volgen. Ik neem nu een voorbereiding van 7 weken zodat de laatste week gaan IIT week is maar ook een EDT week.Persoonlijk beschouw ik EDT als mijn tapering-off week waar we meer rust voorzien dan anders.

Varoken schreef:Ik ben trainer van een provincialer en houder van een Uefa B diploma.Mijn voorbereiding duurt zes weken maar bij de spelersvoorstelling heb ik een programma meegegeven ad spelers dat via opbouw een extensieve duurtaining moest opleveren van 3x12' .Mijn vraag is nu of ik hierdoor bij mijn periodisering mijn eerste week extensief mag laten wegvallen en starten met mijn tweede week extensief?Zodoende ziet mijn programma wat betreft uithouding er zo uit:

W1:Extensieve duur
W2,W3:Intensieve duur
W4:Extensieve interval
W5:Intensieve interval
W6:Week voor de competitie en beschouwen als tapering off

Of toch niet en blijven bij 2 weken extensieve duur omdat de extensieve duur die wordt opgebouwd met pas-en trapvormen en wedstrijdvormen toch intensiever is?

Graag uw mening.

Dank
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: Za 06 Sep 2008, 13:10

Re: periodiseren

Berichtdoor Varoken » Di 19 Jul 2011, 08:35

Beste,

Bedankt voor je snel antwoord.Ik heb nog een vraagje ivm met de periodisatie in de voorbereiding.In tegenstelling tot de periodisatie vanaf september met twee trainingen per week hebben de meesten in de voorbereiding drie trainingen met één wedstrijd in 't weekend of twee trainingen en twee wedstrijden(wedstrijd op donderdag en zondag).In mijn geval zit ik in mijn extensieve duurperiode met trainingen op dins-,donder-,vrij- en zondag.Wordt op deze drie dagen uitsluiten extensieve duur getraind zoals wordt voorgeschreven naast de snelheidsvoorbereidende vormen in tegenstelling tot de wedstrijdperiode waar normaal maar één keer(dinsdag) op uithouding en snelheid wordt getraind?
Als ik de sommige schema's zie waar bijna gagelijks getraind wordt dan stel ik mij de vraag van het nut hiervan buiten het feit dat deze kunnen worden gebruikt voor kracht,coördinatie,balgevoel en andere.In wedstrijdperiodes geef je normaal gezien één conditionele prikkel/week waarom geef je er dan meer of mag je er meer geven in de voorbereidingsperiode rekening houdend met de herstelperiodes vd verschillende snelheid en conditie trainingen?Bij extensief heb je een herstelperiode van 24 h dus zie ik het gevaar niet in maar bij een extensieve inteval en slechter nog bij intensieve interval wordt dit gevaarlijk.

Groeten
Varoken
 
Berichten: 2
Geregistreerd: Za 18 Jun 2011, 11:09

Re: periodiseren

Berichtdoor admin » Wo 20 Jul 2011, 14:01

Beste,

Normaal geef je maar 1 fysieke prikkel en de andere 2 trainingen hou je voor tactische trainingen of eventueel zelfs een hersteltraining.

Het is natuurlijk niet zo als je in uw IIT week zit en je geeft 3 of 4 trainingen dat je telkens IIT gaat trainen. Dit is ook zo voor de andere weken.


Groetjes,


Homeware
Gebruikers-avatar
admin
Beheerder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: Za 06 Sep 2008, 13:10

Volgende

Terug naar Periodiseren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron